Terima kasih kerana sudi follow blog saya :)

Wednesday, July 25, 2012

Goreng Sayur Raja (Ti Wan Choi)


Saya selalu beli sayur ni tapi tak tahu nama...sehinggalah semalam sepupu saya di JB beritahu nama sayur ni sayur raja...oooo.....tadi saya belek sayur sebelum masak...ada tulis Ti Wan Choi .... kenapalah selama ni saya tak pernah nak belek huhu!!

dulu masa saya kerja...ada sorang kawan ayah dia pekebun, masa pegi hypermarket saya nampak dia beli sayur ni...saya pun tanyalah...sayur apa...dia ada cakap tapi dalam bahasa cina.. ayah dia kata sayur ni bagus utk org yg ada batuk berkahak dan yg hisap rokok.....saya start makan ni tahun 2008 sebab eisya start batuk2 masa tu...seminggu sekali saya mesti beli.  Sepupu saya kata sayur ni elok utk cuci darah..ramai chinese suka sayur ni.  Rupanya byk kebaikan sayur ni kan....so saya akan terus amalkan...sayur ni sedap masak oyster sause, buat masak mcm kailan ikan masin atau goreng pun sodap...

utk resipi kali ni saya goreng je :)

BAHAN-BAHAN
1 ikat sayur raja, basuh, potong dan toskan (sebab dia berlendir sikit maka buat mcm kita nak masak bendi)
sedikit lobak merah dihiris nipis
1/2 biji bawang besar dimayang
3 ulas bawang putih dimayang
1 papan fish cake
minyak utk menumis
garam secukup rasa

CARA-CARA
1. Tumis bawang merah dulu sebab bawang putih cepat hangit...selang berapa lama tumis bawang putih.
2. Dah nampak layu tu masukkan lobak merah dan fish cake, gaul mesra-mesra
3. Masukkan sayur, gaul.
4. last masuk garam secukup rasa dan gaul. Boleh hidang dah :P

No comments:

Post a Comment