Terima kasih kerana sudi follow blog saya :)

Thursday, September 8, 2011

Laksa Johor


Walaupun mak saya org JB...tapi disebabkan arwah abah saya (org perak) tak suka laksa johor maka tak pernah lah saya tengok laksa johor ni sehinggalah saya ikut suami saya balik jumpa mentua saya (masa tu baru bercintan-cintun).... mentua saya buat laksa johor for bekfes...wooowww!! marbelesss habis!! sejak tu jatuh cintan le ngan laksa johor ni... raya bebaru ni adik saya cuba buat laksa johor dan mmg tip top le sehingga saya tapaw bawak balik....tapi sampai bila nak rasa org masakkan...nak gak try buat sendiri..so hari ni lah harinya :D :D

Resipi ini pemberian seorg sahabat...Rohaya Shukor...tengkiu so much!!! :D

BAHAN-BAHAN :
500 g spaghetti- direbus hingga lembut.
1 sudu makan kerisik
1 sudu besar cili kering kisar
3 sudu besar rempah kari ikan
1 biji kelapa - jadikan 4 cawan santan
garam secukup rasa
2 keping asam keping/gelugor
4 sudu besar minyak untuk menumis

DIKISAR
(A)
500 g ikan kembung/selar direbus
50 g udang kering
2 sudu pes udang hidup

(B)
1/2 sudu besar ketumbar
1/2 sudu besar jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih
2 cm halia
1 cm lengkuas
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 batang serai

Cara membuat kuahnya:

Rebus ikan seketika. Tapis tetapi air rebusan jangan dibuang. Ambil isi ikan dan kisar bersama udang kering.

Panaskan minyak. Tumis semua bahan yang telah dikisar (B) bersama cili kisar (kecuali ikan dan udang) dan rempah sehingga garing.

Masukkan santan, air rebusan ikan, kerisik, asam keping, dan bahan (A) yang telah dikisar halus

Biarkan sehingga mendidih dan pecah minyak. Jika kuah terlalu pekat boleh tambahkan sedikit air.

bahan ulam mcm biasa la kan...timun (hiris), tauge, kacang panjang(hiris halus), bawang merah (hiris) & paling penting sambal belacan...

note: kalo nak lebih mantopp...masa masak kuah tu.....masukkan hirisan bunga kantan dan daun kesum....mesti marbelesss!!

No comments:

Post a Comment