Terima kasih kerana sudi follow blog saya :)

Friday, June 10, 2011

Temerloh dan Patin

Kita bukan nak bercakap tentang Patin Masak Asam Tempoyak...tapi bercerita tentang ikan patin...oh ye...resipi ikan patin ada pada entree http://daridapurcomelku.blogspot.com/2011/06/ikan-patin-asam-tempoyak.html..saya belajar resipi ni bukan di Temerloh tapi di Kuala Lipis masa saya belajar di U dulu kami ada program anak angkat (Titian Kasih). Mak angkat saya Puan Nora suka masak ni...masa dia masak saya pun perhati dan salin resipinya...tapi lama saya tak buat cuma sejak kawen dgn org temerloh ni...ingat balik le resipi dan masak...alhamdulillah seisi keluarga suka...sedap...!! Saya pun sangattttt sukaaaa!1 :D

Okay..cuti sekolah ni kami balik ke kampung sebelah suami di Temerloh...Rabu - Jumaat kat situ...biasalah kerja sendiri anytime boleh cuti kan... hehheheh!!! :P

Temerloh kan bandar ikan patin jadi sepanjang jalan tu mmg banyak lah org jual ikan patin...tapi masa dtg kami lalu jalan dalam....karak-lanchang-mentakab-temerloh...jadi tak jumpa org jual patin/talapia merah. Sini ikan talapia dia fressssshhhhh!!!

Hari Jumaat tu masa nak balik saya pun menyinggah le kejap kat gerai ikan sungai tepi jalan (nak ke hiway) tu...cadangnya nak beli talapia merah tapi makcik tu kata tinggal satu je...patin banyak..jadi beli talapia dan patin le..Talapia tu ingat nak bakar...patin masak asam tempoyak...yummy!!!

Ehem-ehem..mintak makcik tu siangkan...saya takutssss....tengah siang tu ikan tu lompat daaaaa...jerit le semua kat situ hehehhehh!! orang pekan sungguh!

Ikan patinnya...ada dua bekas...kami beli satu je...cukup le makan 4 org...besarrrrrr punyaaa!!

Mr. Hubbby tengah tunggu makcik siang patin dan talapia.

tau tak berapa semua 1 talapia saiz besar...1 patin saiz besar...ehem..ehem...RM24.00 sahaja ye....lauk 2 hari tuuuu....esok kena pegi carik tempoyak...situ tak de...daun kesum dan bunga kantan ada..lusa kita masak ye :)
Talapia bakar esok...errrkk....sebut pun rasa nak meleleh air liur :P

No comments:

Post a Comment